Skrivprocess, Skrivande, Vuxenmanus

På semestern kom idéerna

Förra veckan var vi på Mallorca och så fort jag satte mig på planet började idéerna komma. Det var scener, karaktärer och kanske något som kan bli en dialog.

Det är femte året i rad som vi är på Mallorca och därför kanske inte helt konstigt att en del av berättelsen kommer att utspela sig där. Vi var där med mina föräldrar och syskon och på onsdagen hade mamma och pappa bokat bord på en restaurang i Santa Maria och så fort vi klev in bestämde jag att den måste skrivas in i berättelsen. Det var liksom för bra för att inte ha med. Och när jag väl visste hur huvudkaraktärerna kom dit dök fler idéer upp.

Det är många pusselbitar som ska falla på plats innan jag börjar skriva. Just nu funderar jag på de två huvudkaraktärernas mål, motivation och konflikt och hur de ska krocka med varandra. Det låter så enkelt, men det är. Så. Svårt. Kanske det svåraste. Ändå gillar jag det här stadiet nästan allra bäst.

Kommentera

