Ett jävlaranamma och planering

Då och då får jag frågan hur jag hinner med allting. För då och då gör jag faktiskt det. Jag hinner skriva, jag hinner träna, jag hinner till och med träffa vänner och titta på tv-serier utan att försumma barn och man. Till och med när jag jobbar heltid.

Men ibland hinner jag inte och då är det skrivande och träning som får stå tillbaka för annat.

Det handlar förstås om att prioritera sin tid, men även att orka och ha lust. Jag har en stark motivation till skrivande och träning, för att jag vet att både mitt humör och mitt tålamod blir bättre när jag får tid till det, vilket såklart gör att jag blir en bättre mamma och trevligare person att leva med.

Men jag måste planera. Jag gillar att planera och föredrar det framför att vara spontan, även om jag i teorin skulle vilja vara en väldigt spontan person. Så jag planerar. Inte i detalj men på det stora hela. Till exempel sätter jag upp mål och deadlines och utifrån dem gör jag en planering. Det kan vara hur många sidor jag måste redigera per dag, hur många träningspass jag ska göra i veckan osv.

Jag gillar att se att jag kommer någonvart så jag prickar jag av eller skriver in i kalendern eller stryker över på en att-göra-lista.

Det händer att jag fuskar och det är inte hela världen för mig eftersom jag av erfarenhet vet att motivationen eller mitt jävlaranamma dyker upp dagen efter eller dagen efter det och då är jag igång igen och ingenting har egentligen hänt förutom att jag har vilat och hämtat energi eller latat mig en extra dag.

Planering och jävlaranamma – mitt recept för att uppnå mål.

1 kommentar

Filed under #Blogg100, Mål

One response to “Ett jävlaranamma och planering

  1. Jag kan bli så otroligt imponerad av småbarnsföräldrar som jobbar heltid och både skriver och tränar. Det är ändå helt otroligt att det går att få till det. Men det är nog exakt så som du säger, att det som krävs är planering och energi, har man bara det så går nästan vad som helst 🙂

Kommentera

