Skrivande

Hjältens resa

I Göteborgs posten skriver Jimmy Håkansson om Hjältens resa – att många historier berättas utifrån samma 12 punkter, nämligen dessa:

När historien börjar befinner sig hjälten i sin vanliga hemvärld (1), men något fattas. Hjälten blir erbjuden att bege sig ut på ett äventyr (2), men avböjer (3). En mentor uppenbarar sig och hjälper hjälten att överkomma sina rädslor (4) så att hen vågar gå över tröskeln in i det okända (5). Här måste hjälten anpassa sig till sin nya situation (6) och göra sig redo för att möta ondskan (7). Men när hen står öga mot öga med ondskan blir hjälten besegrad (8) innan hen slår tillbaka och får skatten (9). Hjälten påbörjar resan hem när fienden återuppstår för en sista jakt (10). När det sista hotet är besegrat återuppstår hjälten som en ny människa (11). I resans slut är hjälten tillbaka där allt började, men ingenting kommer någonsin bli sig likt igen (12).

Det är meningen att alla dessa strukturer och dramaturgiska kurvor ska hjälpa oss som skriver att skriva läsvärda berättelser.

Det är jättebra! Om de inte gjorde mig så frustrerad.

Mina manus går inte att applicera på dessa (det är nog därför de inte är utgivna ännu 😉 ) och hur jag än försöker får jag inte till det enligt någon av de dramaturgiska kurvorna. jag börjar såklart i fel ände: skriver först, försöker rädda dramaturgin sist.

Nästa gång ska jag utgå ifrån en dramaturgisk kurva, skriva synopsis och sedan börja skriva.

Kanske.

🙂

Kommentera

