Böcker, Inspiration, Skrivande

Jag läser alltså skriver jag

Jag har alltid läst, om jag inte läste själv när jag var liten så läste min pappa Fem-böckerna för mig. Men för en tid sedan fick jag för mig att läsningen tog för mycket tid från skrivandet. Dygnet bestod av för få timmar så jag resonerade att tiden jag ägnade åt läsning kunde ägnas åt skrivande istället.

Det kunde ha varit en bra tanke, men det fungerade inte och här är varför:

  1. Den längsta tiden jag ägnar åt läsning är på kvällen, innan jag somnar. Jag är väldigt kvällstrött så den här tiden på dygnet tar en tanke tredubbelt så lång tid att ta sig fram, att det är nästintill omöjligt att formulera något vettigt i ord. Den lilla tid som jag sparade på att inte läsa på kvällen var därför ingen tid jag kunde använda till skrivande.
    Slutsats: På kvällarna kan jag inte skapa meningar själv, då behöver jag någon som gjort jobbet åt mig.
  2. Det här är det viktigaste skälet till att det inte fungerade för mig att ta tid från läsandet till skrivandet: Under tiden jag läser kommer jag på saker att skriva in i mitt eget manus. Det är som att min fantasi får näring av att ta del av det någon annan skapat. Är det en riktigt bra bok så kan jag bli så inspirerad att jag måste lägga ifrån mig den och gå direkt till datorn för att plita ner några ord, eller skriva in några meningar eller en scen i anteckningsfunktionen på mobilen.
    Slutsats: Att läsa ger mig inspiration till att skriva

Mitt tips till dig som vill skriva blir alltså detta: vill du skriva, börja läsa!

read

Här är några tips från Kim Kimselius hur man får in mer läsande i sitt liv och kanske därmed mer skrivande.

4 thoughts on “Jag läser alltså skriver jag”

  1. Jag skriver som bäst från morgon till eftermiddag runt två. Sedan dalar ordskaparförmågan och på kvällen är jag precis som du. Då läser jag helst men bra dagar försöker jag skriva lite ändå 🙂

    1. Ja, förmiddagar är att föredra. Det lilla problemet är att jag är på jobbet då, så det mesta skrivs ändå på kvällen. Fram till 21 fungerar det, men sedan är det tvärstopp 🙂

Kommentera

