Barnbok, Romanen, Skrivande, Ungdomsbok, Vuxenmanus

Fyra pågående projekt

Jag gick inte vidare i Harlequins författartävling. Tråkigt såklart, men så är det med det. Bara att skriva vidare. Medan jag väntade på besked påbörjade jag ett nytt manus, ungdomsboken. Innan dess hann jag och en kompis brainstorma fram en barnboks-idé som jag skrivit halva på och så har jag ett manus för åldern 9-12 ute för genomläsning.

Ju fler kockar desto sämre soppa, är det samma sak med skrivprojekt?

Eftersom det är lite rörigt nu med alla projekt har jag gjort en åtgärds- och tidsplan för respektive manus.

  1. Romanen (den som skickades in till Harlequin)
    – läs igenom
    – anteckna det som behöver förbättras/ändras
    – gör återstående research
    – åtgärda
    – skicka till lektör
  2. Ungdomsboken
    – skriv, bara skriv tills ett första utkast är klart
  3. Barnboken
    – skriva klart utkastet för att skicka det till min vän för genomläsning
  4. 9-12
    – Ingenting förrän jag får tillbaka manuset

Jag inser att något/några av projekten kommer få vila under tid, men om jag koncentrerar mig på ett manus i taget så kan det nog gå.

Skriver ni på olika manus samtidigt eller håller ni till ett och samma tills det är klart?

5 thoughts on “Fyra pågående projekt”

  1. Nämen å vad tråkigt att du inte gick vidare! Dock verkar du har stakat ut 4 andra vägar till utgivning… 🙂

    Jag tror att det är toppen att ha flera projekt igång samtidigt och dessutom ha en plan för hur man ska prioritera dem så man kommer i mål med något.

    Långt projekt (roman) skriver jag bara en åt gången (hahaha, och med ”en åt gången” menar jag förstås att jag snart nästan har tragglat mig igenom 1 romanmanus, det finns inget ”jag brukar”-scenario här). Men jag hoppar gärna på andra projekt under tiden, för min del, som tänker mycket och skriver väldigt lite, tror jag att det är ett ypperligt sätt att hålla igång skriv-energin.

    Precis just nu idag (ikväll) har jag faktiskt ett möte inbokat för att börja spåna långfilmsmanus med en partner… Det blir sjukt spännande! Skulle tro att det blir mer om den saken på min blogg, inte för att locka läsare över dit utan för att det ännu inte hänt så det finns inte så mycket att tillägga just nu. 🙂

    Många projekt samtidigt var det, go for it säger jag!

    /Anna

    1. Jag tror att skriva en åt gången kan gynna själva projektet eftersom man lägger hela kraften där, men andra projekt på sidan om kan vara bra för att få lite distans och välbehövliga pauser. Vad spännande med långfilmsmanus!! Det vill jag verkligen höra mer om!

      1. Exakt det där med distans och paus som inte innebär att man släpper skrivandet. Plus att projekten inte får vara i samma genre eller format. Som du som skriver för olika målgrupper, då kan man ha flera projekt igång samtidigt och jag tror att de stärker varandra.

        /A

  2. Synd på tävlingen men oj vad du har saker på gång. Har väldigt svårt för att ens ha två manus i huvudet. Ska försöka ”glömma” det ena så jag kan fokusera om på det andra ett tag. Kan inte köra dem parallellt.

    1. Haha, ja idéer saknar jag inte, men de ska gå i mål också. Manuset kanske blir bättre om man fokuserar helt och hållet på det, får göra allt i tidsomgångar.
      Det ska bli spännande att höra vad du får för feedback från lektören!

Kommentera

