Vad offrar jag för mitt skrivande?

Idag på Debutantbloggen skriver Fredrik om vad man offrar för sitt skrivande. Han skriver att han aldrig riktigt offrat någonting, förutom lite sömn då och då. Och så är det nog för mig med.

Jag har tänkt på det här väldigt mycket, att det är så lätt för mig att ge upp skrivandet för stunden för att göra någonting annat, för att jag är trött eller för vad det nu än må vara. Varför offrar jag skrivtid när det är skriva jag vill göra och så tydligt ser målet framför mig?

Trots att jag i princip skriver dagligen är det sällan jag känner mig riktigt nöjd och det tror jag beror på det här: jag känner inte att jag offrar tillräckligt. Jag känner alltid att jag kunde ha skrivit fler ord, redigerat fler sidor, kommit längre. Jag skriver inte tills fingrarna blöder eller tills jag somnar över tangentbordet, jag skriver tills jag – ja, vadå? Tills jag blir trött och hjärnan inte kan tänka längre, tror jag. Eller tills boken jag håller på att läsa lockar för mycket.

Det här har förstås att göra med höga krav och att jag alltid skriver på kvällen (FYI, 05-rutinen fungerar endast under vår, sommar och några få dagar sensommar) trots att jag är väldigt kvällstrött.

För mig vore nog det bästa att få in skrivtid dagtid, helt enkelt gå ner i arbetstid för att få skrivtid, som Felicia skriver i en kommentar till Fredriks inlägg att hon gör.

Hur gör ni? Vad offrar ni för skrivandet?

7 kommentarer

Filed under Skrivande

7 responses to “Vad offrar jag för mitt skrivande?

  1. Hjälp vad du sätter fingret på EXAKT vad jag gått och funderat på ett tag (har inte läst Fredriks text än): Jag KÄMPAR för lite och offrar alltså ingenting. Jag skriver när jag har lust och är alldeles för ofokuserad och har varit sedan i somras. Och då jobbar jag 75%… Det är inte klokt, det SKA GÅ ATT SKRIVA EN BOK vid sidan om.

    /Anna

    • Visst är det konstigt? Det GÅR att skriva en bok vid sidan om, men det är som att hjärnan inte vill att man blir klar. Är det rädsla? Lathet?
      Sedan tycker jag att det är ok att bara skriva på lust, det beror lite på vad man har för mål. Men då och då är det nog bra att sätta press på sig själv 🙂

  2. Råkade komma in på din blogg. Såg att du haft Marian Keyes som tidig författaridol. Det var hon för mig också! Det var efter att jag läst En oväntad semester som litteraturintresset bara växte och växte 🙂 Hade också gärna velat träffa henne.
    När det gäller att offra saker för sitt skrivande. Jag offrar tv-tittande och romanläsning, men det är nog allt. Jag skulle kunna jobba hårdare och offra mer, men en balans är nog bra. /Maria

    • Vad roligt, välkommen hit!
      Hoppas du får tillfälle att lyssna på henne, hon var väldigt inspirerande.
      Tv-tittande offrar jag också, men inte läsning… Håller med dig om balans, det är trots allt viktigt att man mår bra.

  3. För min del så offrar jag nog väldigt mycket för mitt skrivande. Bortsett från tv-serier och film (som jag hemskt gärna tittar på), så offrar jag ganska ofta social tid med familj och vänner, och dessutom även alla andra av mina fritidsintressen (rita, måla, sjunga i kör, ta hand om trädgården). Läsningen offrar jag inte, för den är en så stor del av skrivandet. Faktum är att det här året har jag nog läst mer än jag gjort på väldigt, väldigt länge.

    Så för min del är jag verkligen tvungen att offra saker nu för tiden. Det beror delvis på att jag är en sådan person som egentligen skulle vilja göra så mycket mer, och delvis på hur min vardag ser ut med två barn varav en bara är ett år.

    • Vad roligt att ha så många fritidsintressen! Om än tidskrävande. Jag offrar också tv-serier och filmer när jag tänker efter, men där är skrivandet så mycket viktigare att det inte blir svårt att välja om du förstår hur jag menar? (Däremot skulle jag kunna offra mycket tid som jag lägger på sociala medier, men det är tydligen inte lika lätt… Ska börja idag!)

  4. Jag ville inte offra någonting, så jag försökte, så fort det bara gick, att gå ner i arbetstid för att kunna ha skrivandet först som deltidsjobb och nu heltidsjobb. Men det är klart, det första manuset jag skrev gick det åt en hel del kvällar och helger till.

Kommentera

