Marian Keyes!

När jag var i Milano köade Martin och Tuva för att jag skulle få biljetter till dagens frukost med Marian Keyes hos Gudrun Sjödén. Tack snälla för att ni gjorde det!

Marian Keyes var min första författaridol. Det var när jag läste När Lucy Sullivan skulle gifta sig, som jag på allvar insåg att jag ville bli författare (även om jag inte vågade uttala det då). Jag ville skriva så att läsarna skrattade och grät om vartannat, precis som jag gjorde när jag läste hennes böcker. Det var fantastiskt att få lyssna på henne och träffa henne i verkligheten, jag kan erkänna att jag drog några extra djupa andetag när det var min tur att ställa en fråga och att jag darrade på händerna när det dags för signering…

Marian är fantastisk! Hon lyckades svara på våra frågor på ett personligt och roligt sätt och värjde inte för att prata om det allvarliga. Till exempel berättade hon att hon fick en depression för sex år sedan som hon till slut lyckades ta sig ur.

If anyone is going through a rough time right now, hang in there. It will get better. It will.

Jag frågade om hennes skrivprocess och hon berättade att hon innan hon börjar skriva iakttar kvinnor och samlar på sig vetskap om karaktärerna, vad de tycker om att göra, vad de äter, varför de beter sig på ett visst sätt, och efter ett tag kommer en mening till henne som gör att hon kan sätta igång. Den där första meningen är inte alltid med i slutversionen. Hennes bästa tips är att faktiskt sätta sig ned och skriva och inte redigera sig själv under tiden man skriver.

Marian berättade att hennes största utmaning som författare är att inte repetera sig själv. Efter varje bok tror hon att hon är färdig, att det inte finns fler böcker att skriva, men som hon själv uttrycker det:

If you are interested in people, you have many stories to tell.

Sedan tyckte jag att hon hade ett fantastiskt sätt att hantera research: hon skickar de frågor hon behöver ha svar på till sin vän som är journalist och så ställer vännen frågorna åt henne! Fenomenalt 🙂

IMG_0081

IMG_0087

IMG_0092

Marian starstruck när Gudrun Sjödén kom förbi

IMG_0095

FullSizeRender (8)

En väldigt inspirerande morgon som jag tar med mig.

9 kommentarer

Filed under Författare, Inspiration, Skrivtips

9 responses to “Marian Keyes!

  1. Åh Marian Keyes är en av mina favoritförfattare! Är lite avis på dig nu. Vad kul att hon var så inspirerande!

  2. Åh, jag är blir också lite avis. Hade såååå gärna velat träffa Marian Keyes. Hon är en av mina förebilder och så duktig på att skriva roliga och underhållande böcker. Jag blev helt såld när jag läste Vattenmelonen. Därefter tycker jag att hon har skrivit många underhållande böcker. Inser att det kanske är dags att läsa om några av dem 🙂

    • Jag tycker att hon är fenomenal på att blanda det allvarliga med humor utan att det blir fel. Ska bli kul att läsa hennes senaste och se om de är som de tidigare 🙂

  3. Woaoow! Vad cooolt! Önskar att jag hade varit där 🙂

  4. Pingback: Frukost med Marian Keyes | Pernilla Alm

  5. Åh, jag älskar också hennes böcker. Vattenmelonen lånade jag av en slump (ja, för tio, elva år sedan) och skrattade högt när jag läste den. Såg henne på Skavlan igår. Skulle också velat vara med dig på den där frukosten .)

Kommentera

