Skrivande, Skrivprocess

Att tappa motivationen och hitta den igen

Äntligen börjar influensan släppa taget! Det enda som är bra med att vara sjuk är känslan när man blir frisk. Helt fantastiskt att ha energi igen och orka göra så vardagliga saker som att laga mat eller något så lätt som att lägga disk i diskmaskinen.

Under tiden jag varit sjuk har jag inte skrivit ett endaste ord på manusen, jag har inte ens öppnat dokumenten. När jag började känna mig bättre och tänkte skriva igen kom negativa tankar som ett brev på posten. Var det ens någon idé att skriva när det ändå aldrig blir tillräckligt bra? Kommer du verkligen kunna skriva en bok? Och motivationen försvann.

Tack och lov ersattes de där tankarna snabbt av ett jävlar anamma. Hur dumt är det inte att ge upp innan man ens gett det en riktig chans? Eller tio chanser? För det har jag inte, så varför sluta nu?

Jag jobbar bäst med ett tydligt mål och en plan, så det började jag med. Jag satte upp en ny deadline och kunde genast planera för mitt skrivande.

Nu finns det en deadline och en chans trots allt, att det ska bli ett färdigt manus som ska skickas till förlag.

 

3 thoughts on “Att tappa motivationen och hitta den igen”

  1. Det där att tappa motivationen brukar för mig alltid komma efter en sjukdomsperiod, då när man är nästan frisk. Allting är ju lite motigare än vanligt då, så det är väl inte så konstigt. Härligt att du mår bättre, och att du lyckades hitta motivationen igen!

  2. Håller verkligen med Liv här ovan. Jag tappar också alltid motivationen efter en sjukdomsperiod. För även om man känner sig glad för att man har mycket mer energi än när man var sjuk, så har man ju inte särskilt mycket energi egentligen – man har ju just tömt sina reserver. Så det är nog bra att komma ihåg att den där deppiga känslan har att göra med energinivå, och inte med något skrivrelaterat egentligen. Skönt att du är back on track!

Kommentera

