Helvetesveckan

Jag lånade omtalade Helvetesveckan av Erik Bertrand Larssen på biblioteket förra veckan och igår läste jag ut den. Den går ut på att du under en vecka är ditt allra bästa jag; du presterar på topp på jobbet, tar tag i jobbiga saker som legat och väntat, är närvarande och fokuserad, blir varse om vanor och ovanor, tränar en timme varje dag och på torsdag morgon stiger du upp klockan 5, som på alla dagar under Helvetesveckan, men du går inte och lägger dig förrän fredag kväll klockan 22.

Meningen med Helvetesveckan är att testa gränser och förstå att man klarar mer än man tror och att efter avslutad vecka uppskatta saker i livet som man tidigare mer eller mindre tog för givet.

Jag gillar tanken med Helvetesveckan och är lite sugen på att genomföra en själv. Tänker också att en sådan här vecka måste vara otroligt effektiv när man vill toppa formen eller komma igång med skrivandet. En Helvetesvecka med skrivinriktning skulle då kunna se ut: Gå upp klockan 5 och skriva en timme varje morgon, fortsätta med att planera in och bocka av skrivandets Att-göra-lista, se prokrastineringen i vitögat, boka möten med de som behöver intervjuas för research och så skriva konstant från tidig torsdag morgon till fredag kväll.

6 kommentarer

Filed under Böcker

6 responses to “Helvetesveckan

  1. Skulle vara spännande att prova, men jag har en känsla av att jag skulle ge upp redan första dagen. Men det där med att skriva från torsdag morgon till fredag kväll lät ju bra! Man kanske kan göra sin egen lilla variant? 🙂

    • Jag skulle hålla ut till torsdagen, men det är där skon klämmer för ett och ett halvt dygn utan sömn?! Jag är knappt människa på kvällen ett dygn MED sömn! 😉 Men väldigt bra för skrivandet, eller kreativiteten, tror jag. Måste testas!

  2. Hm, frestande! 🙂 Det går ju att få otroligt mycket gjort på en vecka. Men en sak undrar jag: skriver han något intelligent om veckan-efter-helvetesveckan-dippen? Den vet jag av erfarenhet kommer…
    /Liv

Kommentera

