Intervju – Christoffer Carlsson

Min nyfikenhet för Christoffer Carlsson uppkom när han på Twitter skrev att han skriver större delen av sina manus för hand. När jag sedan läste Den osynlige mannen från Salem blev jag galet imponerad och nyfikenheten om hans skrivande växte så jag bad att få ställa några frågor till honom och svar fick jag!

Christoffer är aktuell med Den fallande detektiven i pocket och i SVT:S Deckarna som har premiär i morgon, missa inte!

Christoffer-Carlsson-2-234x300
Bild från Piratförlaget

Vad skriver du på nu?

Jag har ganska nyligen färdigställt ett utkast till det som ska bli den tredje delen om Leo Junker. Den kommer i höst någon gång. Den blir fin, den! Hoppas jag, i alla fall. Sedan arbetar jag just nu ganska mycket med någon sorts ungdomsroman. Den handlar om en sextonårig tjej vars äldre bror är försvunnen och hon måste hitta honom innan polisen gör det. När jag inte sitter med den så skriver jag på den fjärde och sista delen om Leo. Och i bakhuvudet har jag börjat gnola lite på det jag ska göra efter Leo Junker-serien. Fan vad mycket det är man håller på med, egentligen. Haha.

Hur ser din skrivprocess ut från att du får en idé till att du har ett färdigt manus?

Det kan variera lite, ibland får jag en idé av att läsa något, som en tidningsartikel eller en bra bok, eller se en bra tv-serie. Inte på så sätt att jag läser eller ser något jag sedan ”tar”, utan mer som att ”oh, det där var intressant …” och sedan studsar det där vidare några gånger i mitt huvud, tills en historia utkristalliserar sig. Men exakt varför jag tycker att något är just intressant, alltså varför en viss tidningsartikel eller film slår an något kreativt i mig, vet jag inte. Sedan frågar jag mig själv om den berättelsen är något jag själv skulle bemöda mig med att läsa, och typ 18 av 20 gånger är svaret nej. En av de resterande två gångerna försöker jag skriva ner berättelsen utan att lyckas, eftersom idén visar sig bli för dålig på papper (åtminstone kan inte jag få den att funka). Den enda återstående, tjugonde gången, det är då det blir en bok. Haha. Jag använder varken post-its, synopsis eller något annat. I Den fallande detektiventvingades jag till slut göra upp en tidslinje eftersom händelseförloppet var så intrikat, men det gjorde jag inte förrän jag insåg att jag inte hade något val: jag kunde inte längre hålla berättelsens trådar i huvudet. Min skrivprocess, det går att jämföra det med att köra bil i mörkret. Jag har en idé om vart jag slutligen vill komma, men under tiden jag kör så ser jag inte längre än det strålkastarna lyser upp för mig. Men det går att köra hela vägen på det viset. Det har ett oändligt antal nackdelar, till exempel blir det ganska kostsamt om jag kör vilse och måste backa tillbaka och finna den punkt där jag gjorde fel val och svängde vänster istället för höger. Men det har också en oslagbar fördel. Det kräver att man lyssnar noga på berättelsens puls och känsla, inre logik, ton och stämning – något varje berättelse har, oavsett om författaren uppfattar det eller inte.

I dina böcker hintar du till dina förebilder, hur mycket planerar du det i förväg? 

Inte alls! Det händer nästan, nästan alltid i stunden, när jag är uttråkad eller trött eller så. Haha. De där små hintarna är väldigt mycket för mitt eget nöjes skull. Enda gången det varit något mer planerat än så, var i Den osynlige mannen från Salem. Den är ju mitt tack till Sjöwall/Wahlöö, eller vad man ska säga, och jag började ganska tidigt tänka att det vore coolt om den hade 30 kapitel (som skrevs ut med romerska siffror), precis som Sjöwall/Wahlöös Beck-böcker hade. Men de andra referenserna bara ploppade upp i stunden…

Vad inspirerar dig i ditt skrivande?

Allt möjligt, allt ifrån en bra tv-serie till något jag hör någon berätta för någon annan när jag sitter och tjuvlyssnar på tunnelbanan eller ett café. Saker jag har upplevt själv eller kommit i kontakt med genom mitt arbete som forskare i kriminologi, är också källor till inspiration för mig. Däremot kan man aldrig förlita sig på inspiration, har jag lärt mig. Man kan få en idé eller skriva ett eller två kapitel på inspiration, men det är sällsynt att inspirationen kan driva fram en hel bok. För en hel bok krävs disciplin och hårt arbete, haha.

Vilket råd/tips hade du velat få som aspirerande författare? 

Åh, Emmelie, sånt där är så himla svårt! Jag vet inte vad jag hade velat få höra just i egenskap av aspirerande författare men jag tror att jag hade blivit lite uppmuntrad av: alla säger att det är viktigt att läsa böcker om man vill bli författare men jag känner flera som överhuvudtaget inte tycker om att läsa. Det viktigaste för en aspirerande författare är att faktiskt skriva. Försök göra det till en lika naturlig del av ditt liv som att borsta tänderna och äta frukost.

Tre snabba

1. Dag eller natt?  Tidig, tidig morgon. Precis i skärningspunkten mellan dag och natt. 😀

2. Skriva på dator eller för hand? För hand! Jag skriver fortfarande mycket av mina manus för hand. Det påminner en om att skrivandet är ett fysiskt hantverk. Dessutom tänker man efter lite mer när man skriver för hand, väger sina ord lite noggrannare.

3. Research eller redigering? Redigeringen är ju det stadie då man går tillbaka och ser vad man har gjort och hur man kan göra upplevelsen starkare, roligare, sorgligare, våldsammare, obehagligare, mer intensiv, vad du vill, för läsaren! Research, för mig, påminner alltför mycket om mitt jobb. Och jag skriver för att det är roligt. Redigering är, egentligen, nästan lika roligt som själva skrivandet av råmanuskriptet.

10 kommentarer

Filed under Författare, Författarintervjuer

10 responses to “Intervju – Christoffer Carlsson

  1. Onsdagskvällen är inbokad!!!!

  2. Kul läsning. Tack både E och C!

  3. Vilken bra intervju! Och jag älskar också Deckarna, riktigt riktigt bra.
    /Heléne

  4. Vad coolt att du 1. vågade fråga honom att ställa upp 2. att han gjorde det 3. att det blev superbra! 🙂

  5. Pingback: Förkylning, vik hädan! | Emmelie Hardenborg

Kommentera

