Intervju – Pernilla Alm

Det som kanske mest inspirerar och motiverar mig i mitt skrivande är att läsa om eller höra andra författare prata om sitt skrivande. Framöver kommer jag därför publicera några intervjuer med just – författare.

Först ut är Pernilla Alm som skrivit romanen Alltid du (Printz publishing) och fackboken Läxfritt – för en likvärdig skola (Hoi förlag). Redan första gången jag träffade Pernilla berättade hon att hon skrev på en bok och att hon drömde om att bli författare och bara några månader senare fick hon sitt manus antaget. Det är tack vare Pernilla som jag började blogga och hon är en av dem som gång på gång bevisar att drömmar uppfylls – så länge man är beredd att jobba hårt för dem.

Vill ni läsa mer om och av Pernilla hittar ni hennes blogg här.

PernillaAlm_pressbild_Foto-Kristofer-Samuelsson1-681x1024

Vad skriver du på nu?

Debattartiklar, blogginlägg etc. om läxor. Men också en lite ekivok novell. Den kommer dock aldrig att publiceras. (Pga. kommer inte lämna min byrålåda).  Den är bara bra som motvikt till allt seriöst jag jobbar med just nu.

Hur ser din skrivprocess ut?

Det är oerhört olika beroende på var i den jag befinner mig, och om jag har deadline eller inte. Jag är oftast väldigt fokuserad, koncentrerad och disciplinerad eftersom tid är en bristvara i mitt liv. (Är ju inte heltidförfattare). Därför måste jag vara noga med varje skrivminut. Men jag har också dagar då jag skriver mer på Facebook än i manus, för att jag bara inte kan fokusera just då.

Vad är roligast att skriva?

Jag har ju erfarenhet av både skönlitterärt och fackboksskrivande och jag kan inte välja. Det skönlitterära är ju mer fritt och på det viset roligt, det är otroligt häftigt att bestämma allt som sker. Dock är det lättare att köra fast när man ska hitta på allting som ska hända. (Vilken är anledningen till att man ska använda sig av synopsis).  Min bok om läxor var rolig att skriva på ett annat sätt – det fanns så mycket att ta reda på och alltid något att undersöka, någon att intervjua. Det var inga problem att komma på vad som skulle skrivas, mer att sortera bort.

Vilka författare inspirerar dig?

De som jobbar hårt, så – väldigt många.  Författare som är generösa mot andra, som delar med sig av kunskaper, erfarenheter och kontakter – på olika sätt. Det här är något många författare är otroligt bra på. Jag har haft turen att omge mig med ett litet författargäng som har funnits och stöttat men det finns så många fler. Sverige är ett litet författarland och folk är oftast rädda om varandra.

Vilket råd/tips önskar du att du hade fått när du skrev din första bok?

Jag hade turen att få väldigt många tips eftersom jag kände flera författare när jag drog igång min resa men det bästa rådet jag fick kom precis innan jag började. Denise Rudberg berättade att hon bestämde sig för att skriva en bok och jag insåg att det var ju just det jag var tvungen att göra – bestämma mig. Fixa fram tiden och bara göra.

Tre snabba

1. Fackbok eller skönlitteratur – MEH! Båda.

2. Research eller redigering – Research! (Även om redigering har något städat härligt över sig som jag också uppskattar men jag är väldigt rastlös och blir otålig fort).

3. Lyckliga eller olyckliga slut  – Vad är egentligen ett lyckligt och olyckligt slut? Jag gillar båda, beroende på bok.

Tack Pernilla!

Lämna en kommentar

Filed under Författare, Författarintervjuer

Kommentera

