Astrid Lindgren

Som många av oss har jag levt med Astrid Lindgrens sagor i hela mitt liv. Skrattat, gråtit, förundrats och inspirerats av alla berättelser. Jag har trott att jag har vetat en hel del om Astrid Lindgren, men se det var mycket jag inte visste.

Jag har nu sett de tre delarna i dokumentären om Astrid som visats på SVT och som nu finns på SVT Play. Samtidigt läser jag den senaste biografin om henne, Denna dagen ett liv, och lär mig massor. Vilken människa! Så stark och modig, men framför allt klok. Det var inget lätt liv hon levde, vår kära Astrid.

Astrid

På min kalender har jag en bild på Astrid med citatet: Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd och göra det ändå. Det är bra att bli påmind om då och då. Och som hon uttryckte det i Bröderna Lejonhjärta:

Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort

Jag rekommenderar starkt dokumentären, den inspirerade mig mycket. 

5 kommentarer

Filed under Författare, Inspiration

5 responses to “Astrid Lindgren

  1. Håller med! Det var så väldigt många fina nyanser av hennes person i dokumentären, hennes böcker kom verkligen i nytt ljus och jag vill genast läsa om allt det där jag inte tagit i sedan jag var liten.

    /Anna

    • Exakt! Böckerna fick en annan dimension iom den bakgrund man fick. Vi ser nu på Pippi med Tuva, ser fram emot att läsa alla böckerna för henne när hon blir större.

  2. Sara

    Jag håller också på med biografin. Fick den på danska av Kasper, så citaten blir ju tyvärr inte helt så som Astrid skulle sagt det. Men själva kärnan, att få veta mer om den person hon var, den framgår ju lika tydligt. Sååå bra och spännande läsning!

  3. Jag håller med. Den var underbar!

Kommentera

