Simona Ahrnstedt om redigering

Idag skriver Simona om hur hon gör när hon redigerar. Väldigt intressant, lärorikt och till och med en aning tröstrikt att även etablerade författare tvivlar och känner att de inte kommer att lyckas (men gör det ändå).

Ett utdrag:

Jag funderar på varje information jag lägger till eller stryker: är detta något som MÅSTE vara med? Vad händer om jag tar bort det? Vad händer om hen säger precis tvärtom? Ska de byta repliker? Var finns konflikten? Vad är hens mål i den här scenen?Ju tydligare mål en karaktär har (jag måste hinna klart innan 8, jag får inte bli upptäckt, jag måste fly från mördaren) desto bättre driv blir det i kapitlet. Man kan jobba med små mål, men helst bör alla i kapitlet ha ett mål som de sedan hindras från att nå. Det kan även vara inre mål: han får inte märka hur ledsen jag blev, jag måste komma på vad jag ska handla etc.

 

4 kommentarer

Filed under Redigering, Skrivtips

4 responses to “Simona Ahrnstedt om redigering

  1. Intressant och lärorikt! Börjar genast tvivla känner jag (på mitt nuvarande alltså). Dessa tvära kast, vad jobbigt det är.

Kommentera

