Skrivprocess

Korrläsning varvat med omskrivning

Kanske är det att vi närmar oss julledighet, kanske beror det på att jag äntligen kommit igång med manuset; vad det än är så har tröttheten gett vika för ny energi. Det är fullt upp på jobbet med massor att planera och hinna färdigt inför nästa år men jag gillar tempot och effektiviteten och det är som att jag tar med mig det in i kvällsarbetet; omskrivningen av utkast 1. Tre kapitel är omskrivna och snart är det dags att börja skriva nytt.

Kanske hålls energin uppe av att jag varvar skrivandet med korrläsning. Jag har nämligen fått äran att korrläsa en ungdomsbok som ges ut i vår, jättekul! Den här variationen mellan att skriva och att korrläsa har visat sig vara en perfekt kombination, så fort jag fastnar i skrivandet läser jag ett kapitel och blir inspirerad till att fortsätta skriva tills jag fastnar igen och kan med gott samvete ta en paus för att korrläsa.

 

9 thoughts on “Korrläsning varvat med omskrivning”

  1. Oh, jag känner igen mig i det där – att ett högt tempo på jobbet faktiskt kan smitta av sig på skrivandet! Men det funkar bara till en viss gräns för mig – blir jobbtempot allt för högt orkar jag inte med något alls när jag kommer hem! 😛

  2. Najs! Och så himla bra att varva skrivjobb med läsjobb och inte behöva känna att man ”latar sig”. Själv är jag dock för mottaglig av andras språk, skulle jag läsa annat mellan mina kapitel, skulle jag tappa lite av min egen berättarröst är jag rädd. Hur funkar det för dig?

    /Anna

    1. Det fungerar bra så länge jag mer koncentrerar mig på att läsa orden och inte dras in så mycket i berättelsen, om du förstår hur jag menar? Märker när jag läser skönlitteratur för nöjes skull att jag lätt tar efter språket i mitt eget skrivande. Är osäker på om jag ens hittat min berättarröst än.

    1. Så är det ibland, mycket annat som händer. Förstår att det är svårt att skriva när det är så många frågetecken kring förlag? Hoppas du får ett svar snart.

      1. Tack, det är egentligen väldigt skönt att skriva just nu, då slösas liksom tiden inte bort. Men det är lite förkylningar som tar energi och administration som tar tid. Hoppas komma upp i tempo över jul 🙂

Kommentera

