Lektör, Skrivande, Skrivprocess

Utlåtandet!

Idag fick jag tillbaka utlåtandet på de 80 sidor jag skickade in. Jag ska erkänna att det var med ett djupt andetag jag öppnade dokumentet.

Först och främst: vilken fantastisk grej att få sin text granskad av en expert! Så mycket vettiga synpunkter och frågor som kom fram i ljuset.

Allt som allt var utlåtandet bra, jag blev verkligen glad över de första meningarna så jag måste dela med mig av dem: Smidigt och proffsigt skriven på ett rent och rakt språk. Texten kändes ansad och koncentrerad, som om den var bearbetad några gånger av en redaktör. (Tjohoo!)

Dessutom trodde jag inte mina ögon när jag läste detta: Känns som det hela kan bli en bra, handlingsdriven roman av en författare med skarp blick för karaktärer och situationer. En kanoninledning på en roman! (Nej, jag tror det fortfarande inte)

Men, för det kommer ett men. Ganska snart i berättelsen förflyttas min karaktär till en annan plats och där utspelar sig praktiskt taget resten av historien. Den delen tycker hon 1) är svagare än inledningen vilket gör att historien tappar fart och 2) skiljer sig så pass mycket från det som händer i inledningen att det blir som två olika historier.

Jag tror att hon har alldeles rätt.

Så nu måste jag fundera på om (och hur i sådana fall) jag ska förstärka den andra delen och få in den tidigare i berättelsen eller om jag ska slopa den helt och skriva en annan fortsättning på inledningen. Det blir det att fundera på.

10 thoughts on “Utlåtandet!”

  1. Vilka superfina kommentarer, sug åt dig av dem! Och meningen är ju att de ska komma med något konstruktivt också såklart, annars är ju pengarna bortkastade. Nu kan det bara bli ännu bättre! Lycka till!

  2. Vad härligt! Vilka underbara komplimanger! Det måste betyda att du har de färdigheter du behöver för att få ordning på det som inte är lika tajt som resten. Vilken grej! Hoppas du känner skriviver och inte depp, utan kan marschera framåt. Kram!

    1. Tack! 🙂 Jag känner absolut pepp men sitter lite fast i hur jag ska fortsätta. Skriver nu på två noveller och funderar på romanen under tiden, så när novellerna är färdiga är jag säker på att jag har kommit på en fortsättning.
      Kram!

Kommentera

