Den så viktiga början

Sitter med de 12 000 ord som manuset består av och ändrar de 1000 första gång på gång på gång.

När jag tidigare har börjat skriva på ett manus har jag snabbt skrivit ned början och inte återvänt till den förrän hela manuset är klart. Den här gången kan jag inte släppa den, det måste vara så bra som det bara går innan jag kan gå vidare.

Det tar tid, men jag tror att det är en bra strategi. Förr har jag alltid stupat vid redigeringen för att de första sidorna inte fångar mitt intresse. Den ointressanta början har helt enkelt gjort att jag tappat all lust för fortsatt redigering.

En annan skillnad från tidigare manus är att jag redan nu vet så mycket mer om vad som kommer att hända med min huvudperson. Det gör dels att jag vet vad som är viktigt/oviktigt att få med i början, men det gör också att jag lider i hennes lycka eftersom jag vet att den kommer att störtdyka.

Nu ska jag tillbaka till den så viktiga början. De första 500 orden börjar arta sig, bara resterande 500 kvar.

Vad gör ni så här en torsdagkväll?

11 kommentarer

Filed under Skrivande, Skrivprocess

11 responses to “Den så viktiga början

  1. Jag försöker också få rätt på min inledning just nu – det är inte det lättaste… Jag hoppas på en ”Plötsligt händer det” – upplevelse och att inledningen efter det sitter som en smäck! 🙂

  2. Min dag var motsatt din dag (om man inte räknar med min sedvanliga solhälsning på morgonen). Den startades med skrivarbete och avslutades med yoga.

  3. Tänk att inledningen är lika viktig för författaren som för läsaren. Jag har alltid älskat min början, men jag är samma läge som du: numera vet jag vad huvudpersonen kommer att gå igenom innan berättelsen tar slut och därmed vill man vässa början. Men HUUUR?

    /Anna

    • Det ska du berätta för mig!
      Så fort jag tycker att den duger kommer jag lämna början för att gå vidare, men gissar att jag kommer återkomma till den under hela processen.

  4. Spännande med nytt manus!

  5. Början är så himla viktig att få rätt, och så vansinnigt svårt! Själv har jag inte fått till en klockren början på mitt manus som jag redigerar om, men jag hoppas få till det snarast. Hoppas orden hittar rätt för dig också! 🙂

Kommentera

