#Skrivjuli

Förra året startade Katerina Janouch #skrivjuli på twitter, lite som nanowrimo i november. I år hakade jag på igen, men det går trööögt…

Förr har jag börjat skriva direkt utifrån en idé men det har alltid slutat med katastrof i form av dramaturgi = mycket sämre manus. I år fick jag hjälp med ett synopsis på Frötuna och har mer på fötterna än jag brukar och skulle med andra ord kunna sätta mig och skriva så att fingrarna glöder, men det är någonting som stoppar mig.

Berättelsen.

Den är väl värd att skriva, det känner jag. Den kan bli så där smärtsamt feelgoodig (ojojoj, här hittas det på ord) som jag vill ha den MEN jag har inte tänkt klart. Jag vet vad den dramatiska frågan är och svaret på den, jag vet början och hur huvudpersonen förflyttas till en plats till en annan där hon träffar någon som kommer betyda väldigt mycket, men där tar det sedan stopp. För där måste det hända något stort dramaturgiskt som får läsarna att vilja ha mer, mycket mer!

Sedan har jag kommit på (jag visste det såklart, men har alltid fokuserat på huvudkaraktären) att bikaraktärerna också måste genomgå förändringar och alla dessa bikaraktärer och deras dramaturgi måste tillföra historien något. Hjälp.

Jag ger mig själv några veckor till, försöker klura ut vad som ska hända där i mitten och sedan får det bära eller brista, då är det bara att börja skriva.

Det får bli ett #skrivaugusti för mig istället.

Hoppas att det går bättre för er och att ni samtidigt hinner koppla av i sommarvärmen, sippa på lemonad, äta jordgubbar och känna sand mellan tårna.

Lämna en kommentar

Filed under Skrivande, Skrivprocess

Kommentera

