Skrivande, Skrivtips

Johanna Lindbäcks skrivråd: vänta

Så här skriver hon (här): I fråga om att börja skriva på nya idéer, vänta! Börja inte förrän du tänkt och tänkt och tänkt och vet hur det börjar OCH hur det slutar. I flera år började jag alldeles för tidigt, jag visste bara starten. Jag kom aldrig förbi starten heller för sen var min fantasi slut. Nu vet jag att jag måste tänka massor (i ett par månader) innan jag får börja skriva. Samla på mig flera idéer. Komma på händelseförlopp. Annars blir det noll och intet, eller cirka 10 sidor när det behövs 150.

Det är det här jag tror att jag gör fel. Jag får en idé, ser några scener i mitt huvud, blir så exalterad att jag börjar skriva; skriver skriver skriver för att sedan skriva mer, kanske lyckas jag skriva klart, tills jag har en massa text men en relativt händelselös sådan.

Romanen jag redigerar nu har faktiskt både en början en mitt och ett slut, men det jag märker är att stora delar är såå tråkiga. Det händer ingenting. Förutom att någon ser någon annan genom ett fönster, eller äter en middag där ingen säger någonting mer än Var det gott? Det finns guldklimpar men tyvärr alldeles för många transportsträckor. Allt detta redigeras nu bort, men det hade varit så mycket enklare om jag tänkt lite mer från början och på riktigt vetat vad jag ville berätta. Scenerna som var lättast att skriva och roligast att läsa är de jag tänkt ut från början.

Tänk om hela historien skulle finnas i mitt huvud innan jag börjar skriva nästa gång, vad bra det skulle kunna bli.

8 thoughts on “Johanna Lindbäcks skrivråd: vänta”

    1. Så är det, måste helt enkelt börja förbereda mig mycket mer. Mycket kan räddas i redigeringen men för att inte tappa lust måste jag tänka efter före.

  1. Det är ju jättesvårt att veta exakt vad som ska hända i manuset. I det jag skriver på nu hade jag en ganska så detaljerad plan när jag började men den har ändrats flera gånger om på vägen! 🙂 Trots det skulle jag nog aldrig våga mig på ett skrivprojekt utan en plan, risken är att jag aldrig hade blivit färdig då! 🙂

    1. Jo, så tycker jag också att det är. Det dyker alltid upp nya tankegångar medan man skriver som leder in till andra intriger, i många fall bättre intriger. Men jag måste ändå tänka mer innan jag börjar skriva, så jag vet vad jag vill, nu slutar det med att jag har fem olika historier jag vill berätta i en och samma berättelse…

Kommentera

