#Blogg100, Författare, Skrivtips

Författardrömmar – Mamas inspirationskväll

Denise Rudberg och Sofie Sarenbrant berättade igår, på tidningen Mamas inspirationskväll för alla med författardrömmar, om sin väg till att bli författare och delade med sig av sina bästa tips.

När jag kom dit slogs jag av hur många det är som går omkring och drömmer om att bli författare (1 av 3 (!) vill skriva en bok) och hur uppgivet det känns när det är så få som blir antagna. Sedan drog kvällen igång och både Denise och Sofie pratade mycket om självförtroende, att bestämma sig för att skriva klart boken och att faktiskt göra det. Det är väldigt många som börjar skriva på en bok men få som faktiskt slutför den, och då väcktes jävlaranamma i mig. Om andra kan så kan väl jag! Lite så 🙂

denise Sofie

Andra tips:

  • Skriv varje dag, om du så endast har tio minuter över. Du vet aldrig när det är en bra skrivdag och när det är en dålig.
  • Strunta i att det är stökigt eller att tvätthögen svämmar över, skriv.
  • Skriva bok är enkelt, att skriva om och redigera är det svåra.
  • Bestäm dig! Lyssna inte på negativa röster.
  • Värna om den kreativa processen och värdera den högt.
  • Välj ett spår och en karaktär som driver historien framåt.
2 thoughts on “Författardrömmar – Mamas inspirationskväll”

  1. Bra att få lite jävlar anamma! Jag blir lite deppig av att det är så många som vill skriva och att det är så många som blir utgivna som faktiskt suger. Om det är så många som skriver, så borde utbudet kunna vara större och kvaliteten högre?

    Nä, nu blev jag lite deppig igen, det var ju dumt …

    1. Jag känner samma uppgivenhet ibland, varför ens försöka liksom? Men sedan tänker jag tvärtom, kan de så kan väl jag? Sedan blir jag deppig igen när det är så många bra som inte blir utgivna… Så går det så där, upp och ner.
      Du både skriver bra och kan konsten att berätta en bra historia, så jag är övertygad om att vi kommer få se många av dina böcker i bokhandeln, inom en snar framtid!

Kommentera

