#Blogg100, Författare

Books & Dreams författarkväll

Kvällen igår var väldigt trevlig, jag var alldeles uppfylld av tankar och inspiration när jag gick därifrån.

Först ut var Anders de la Motte. Hans författarskap är som en saga, efter att två manus refuserades blev han antagen och böckerna sålde bra. Så pass bra att Geim-triologin ska bli film (SF Film) och hans nya bok, Memorandom, ska bli tv-serie i USA. Bolagen bakom Mad men, Breaking bad och House of cards budade om att få göra den!

bild (86)

Coola Marika King pratade om att vara Jag-stark och Jag-svag och hur viktigt det är att lära känna sig själv: ”Man är en person som ställer klockan på 6 på morgonen för att gå upp och yoga, en helt annan person som vaknar och stänger av klockan och somnar om”. Jag tyckte mycket om hennes debut Supernova, så jag är väldigt nyfiken på den fristående fortsättningen Projekt längtan.

bild (84)

Elaine Eksvärd gjorde stort intryck på mig när hon berättade om makt-strategier och retorik. Hon var personlig och mycket av det hon sa träffade mig rakt i hjärtat. ”Brukar du börja gråta när du blir förbannad, då ska du köpa den här boken.” Jag köpte boken. 😉

bild (81)

Elaine förkastade det klassiska tipset att föreställa sig publiken som naken, istället menade hon att man ska föreställa sig att det är någon i ens familj man pratar med, för den retorik man använder hemma är den som man är bäst på. Ett råd hon gav var att aldrig ta ansvar för någon annans sega retorik och att man aldrig bör se en situation som hopplös utan istället se hur man får pondus i den specifika situationen.

Sist ut var Lisa Jewell och Jojo Moyes. Lisas bok Ralphs party läste jag för väldigt många år sedan och tyckte mycket om den, men har sedan dess mer eller mindre glömt bort henne. Hon har skrivit ett flertal böcker som jag efter gårdagskvällen blev nyfiken på. Jojo Moyes är en författare jag inte känt till särskilt länge men som imponerade stort med Livet efter dig. Ytterligare två av hennes böcker har översatts till svenska.

De berättade om sitt skrivande, vad de tycker om varandras böcker och så berättade de om den grupp författare de tillhör som träffas kontinuerligt för att prata skrivande, få råd om bokomslag etc, etc. Gissa om jag hade velat vara med på de mötena?

bild (80)

Förutom ovan nämnda författare intervjuades även Bengt Ohlsson, Lena-Katarina Swanberg och Duane Dove.

Kvällen avslutades med en välfylld goodiebag:

bild (87)

4 thoughts on “Books & Dreams författarkväll”

Kommentera

