Klara, färdiga, redigera!

Namnet på min kvinnliga huvudkaraktär skaver fortfarande, men eftersom namnletandet bara gav mig en ursäkt att skjuta upp redigeringen har jag nu bestämt att sluta leta och börja redigera istället.

Jag redigerar ingenting medan jag skriver det första utkastet, först när jag skrivit färdigt läser jag igenom texten från början till slut och antecknar stora saker som inte stämmer, funderar, funderar, funderar och kommer till slut fram till hur texten skulle kunna bli ännu bättre. Så hitills har jag skrivit ett utkast, läst igenom och tänkt, skrivit om, läst igenom, tänkt en gång till och nu kommit på hur jag borde skriva för att den ska bli ännu bättre. Där är jag nu.

ProblemetUtmaningen är att det är stora delar av handlingen som har förbättringspotential, vilket gör att det är mer eller mindre hela texten som måste skrivas om. Det kan kännas lite… motigt. Tills jag får ändan ur och faktiskt börjar redigera. Vilket jag gjorde igår! Tre kapitel tog jag mig igenom och antecknade direkt på sidorna (hela manuset är utskrivet) vad som ska tas bort och vilka nya scener som ska in. Helt plötsligt var det inte alls motigt, utan bara kul. Ikväll fortsätter jag gå igenom sida för sida och antecknar tills alla sidor är fulla av kråkfötter. Därefter ska allt det nya skrivas in i datorn, sedan börjar det om. Läsa igenom, anteckna, fundera, fundera, fundera, skriva nytt.

Jag är nybörjare i konsten att skriva en bok, så om det här är ett bra sätt att arbeta på eller inte får framtiden utvisa. Om sisådär tre böcker lovar jag, vis av erfarenhet, att berätta hur man egentligen ska göra.

6 kommentarer

Filed under Redigering, Skrivande, Skrivprocess

6 responses to “Klara, färdiga, redigera!

  1. Härligt! Full fart framåt bara. 🙂 Kram!

  2. Det där låter ungefär som min taktik. Många genomskrivningar blir det. Jag är på version åtta.

    Lycka till med redigeringen och jag tror att din karaktär när du minst anar det kommer att komma smygande, rycka dig lätt i ärmen och berätta vad hon heter.

    /Anna

  3. Suck. Bara att inse att jag har mååånga redigeringsvändor kvar.

    • Det beror nog helt på hur du skriver, jag har inte hela bilden klar för mig när jag börjar skriva och då blir det myyycket att ändra i redigeringen. Har hört om dem som skriver ett utkast och så blir det direkt så bra som det kan bli, men vete sjutton om jag tror på att de faktiskt existerar 😉

Kommentera

