Karaktärer, Skrivande

Vad ska hon heta?

När jag började skriva på den här romanen visste jag precis vad den manliga huvudkaraktären skulle heta. Det tog några dagar men sedan hade även den kvinnliga karaktären ett namn.

Nu, ett första utkast senare, skaver det kvinnliga namnet. Jag ser henne framför mig när jag skriver, hur hon ser ut, vilken typ av person hon är, men när jag skriver hennes namn så fallerar bilden. Hon blir en figur som jag inte kan ta på, som ett spöke. Genast känns hon… påhittad.

Närsomhelst (läs: nu) ska jag börja skriva på utkast nummer två, men innan dess måste jag veta hennes namn. Hon är i övre 20-årsåldern, har skinn på näsan, är journalist och hennes hår är kastanjefärgat mot det röda hållet. Vet ni vad hon heter? Alla förslag mottages tacksamt.

6 thoughts on “Vad ska hon heta?”

  1. Skinn på näsan? Linda, såklart.
    Skämt åsido, det är verkligen skitsvårt med namn. De man väljer baseras ju nästan helt på egna erfarenheter och jag tror att många kommer att rynka på näsan åt namnen jag valt i mitt manus (mest för att de inte hänger samman tidsenligt med när berättelsen utspelar sig). Antingen kommer jag att byta, eller så får jag med hjälp av berättelsen övertyga läsaren om att det är såhär en sympatisk (t ex) person heter.

    Lycka till!
    /A

    1. Det är riktigt svårt! Vill att namnet ska säga något om hennes person, men tror att jag helt enkelt får bestämma mig för något och sedan låta henne växa in i namnet.
      Klurigt att namnet inte hänger ihop tidsenligt. Jag tror att du kan få det att fungera genom att göra karaktärerna så trovärdiga som möjligt, då kanske man bortser från namnet. Lätt som en plätt 😉

  2. Rebecka tänkte jag spontant. 🙂 Namn är så svårt. Jag har ändrat flera gånger i mina manus. I mitt nya manus har jag ett supercoolt namn med en alldeles speciell bakgrund, till en av huvudkaraktärerna. 🙂 Lycka till med att hitta ditt! Kram!

Kommentera

